Lampy uliczne LED – pod 5 względami lepsze niż sodowe

Rodzaje lamp ulicznych używanych na przestrzeni wieków wiele razy zmieniały się. Spoglądając do historii, możemy wyróżnić kilka najważniejszych rodzajów lamp ulicznych, zaczynając od lamp naftowych. Obecnie korzystamy z zupełnie innej technologii niż wcześniej. W końcu w XXI wieku, dobie ekologii i maksymalnej wydajności, nikt nie wyobraża sobie ulic i parkingów z oświetleniem rtęciowym, które jest szkodliwe dla środowiska, prawda?

Dzisiejsze oświetlenie parkingów, miejsc postojowych, a także stacji benzynowych i innych podobnych lokalizacji powinno spełniać kilka kryteriów. To bardzo ważne, zwłaszcza, że współcześnie oczekujemy jedynie najlepszych rozwiązań. W tym przypadku oczekujemy idealnego oświetlenia, które nigdy nie zawiedzie, wytrzyma załamania pogodowe i będzie świecić około 50 000 godzin. W końcu od tego zależy bezpieczeństwo prowadzących pojazdy samochodowe. A zagrożenia czają się wszędzie.

Lampa uliczna i LED – co wynika z tego połączenia?

Przede wszystkim powinniśmy zacząć od pojęcia inteligentne oświetlenie miast. Ten typ oświetlenia to głównie oświetlenie LED, które przez wielu jest nazywane oświetleniem przyszłości. Oświetlenie LED zyskało opinię „inteligentnego oświetlenia” czy „oświetlenia przyszłości” z kilku powodów:

  • wysoka efektywność oświetlenia – dzięki niej lampy świecą tak jasno, że bez problemu skutecznie oświetlają otaczający je obszar;
  • odporność na uszkodzenia – mimo, że stojące na zewnątrz lampy narażone są na wiele uszkodzeń mechanicznych, lampy LED nie są na nie podatne;
  • ekologiczne rozwiązanie – lampy LED nie emitują toksycznych substancji, takich jak wyżej wspomniana lampa rtęciowa.

Jak widać, można wymienić tu wiele plusów. Szczególnie ważne jest to, że uliczne oświetlenie ledowe jest bardzo ekonomiczne, bo wiadomo, że takie lokalizacje jak parkingi czy stacje benzynowe najczęściej są nieustannie oświetlane. Potrzebny jest więc LED, który będzie dużo bardziej wydajny niż lampy sodowe, wykorzystywane przez miasta do nocnego oświetlania ulic. Oświetlenie ledowe potrzebuje jednak stałego źródła prądu, co może być niewygodne dla właścicieli większych obszarów. Jednak w przypadku parkingów jest to rewelacyjne wyjście.

Budowa  i charakterystyka ulicznej latarni ledowej

Lampa LED
Lampa LED

Współcześnie obserwujemy wielki boom projektowy na tego typu lampy. Chociaż zostały one wprowadzone na rynek kilka, a nawet kilkadziesiąt lat temu, dopiero teraz zyskują coraz większe zainteresowanie. Dzięki szerokiej gamie modeli i możliwych wartości nasycenia światła, latarnie mogą być bardzo różne, a dzięki temu mogą łączyć się z każdym designem lokalizacji, którą mają oświetlać.

Dioda LED jest w latarni tylko półprzewodnikiem – złącze p-n (inaczej: złącze dwóch półprzewodników o różnych typach przewodnictwa) pozwala na uzyskanie światła poprzez obieg prądu. Na jednym słupie można umieścić kilka diod, w zależności od zapotrzebowania.

Istnieje powszechnie powtarzane mylne przekonanie, że im bardziej intensywne światło rzuca lampa, tym lepsze oświetlenie można otrzymać. To bzdura – w przypadku ulicznych lamp ledowych najważniejszy jest kąt padania światła i to właśnie poprzez jego zmianę ulica czy parking mogą być dużo lepiej doświetlone. Do tego warto uwzględnić, jaką wysokość musi mieć lampa uliczna – nie powinna być wyższa niż 6 metrów. Nie można zapomnieć też o tym, że im wyższa, tym kąt padania jest mniejszy. To już niestety wina fizyki. Czasem, kiedy latarnie uliczne nie zdają egzaminu, właściciele decydują się na ich likwidację i zakup w to miejsce zupełnie nowych. Ale po co wymieniać dobre, długo świecące LEDy, skoro wystarczy tylko dobrze dobrać oświetlenie do wymagań danej lokalizacji?

Odpowiednie dobieranie natężenia oświetlenia do lokalizacji

Warto wspomnieć o różnorakich normach regulujących oświetlenie uliczne. Rodzaj oświetlenia jest zależny od lokalizacji – to jasne. Dobierając natężenie, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na kilka najistotniejszych rzeczy:

  • rozkład natężenia w polu pracy wzrokowej;
  • komfort postrzegania różnych przeszkód na drodze;
  • bezpieczeństwo, związane właśnie z komfortem.

Zróżnicowanie natężenia można określić w luxach [lx], a jego wartość waha się w przedziale między 50 a 500 jednostek. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, jakie dokładnie oświetlenie trzeba dobrać do danego parkingu czy innego miejsca. Takie informacje można jednak znaleźć w odpowiednich dokumentach regulujących, po które trzeba sięgnąć, projektując przyszłe oświetlenie LED. Normy te pokazują też przykładowe bezpieczne rozwiązania. Trzeba mieć to na uwadze z kilku powodów. Jednym z nich jest zjawisko zwane olśnieniem. Do olśnienia prowadzi przede wszystkim zbyt jaskrawe otoczenie, które, w połączeniu z dodatkowym oświetleniem może zmylić prowadzącego pojazd i doprowadzić do poważnego wypadku samochodowego. Dodając do tego nocne zmęczenie, tragedia jest niestety gwarantowana. A takich smutnych sytuacji właśnie należy unikać.

Podsumowanie – jasne jak latarnia uliczna 🙂

Lampy uliczne wykorzystywane w miastach to nie zawsze lampy ledowe, ale to właśnie LEDy przodują pod względem ekonomiczności, ekologii i długiej żywotności lamp. Dzięki różnorodności kolorów, oświetlenie to sprawdzi się wszędzie tam, gdzie światło musi współgrać z infrastrukturą danego miejsca. Tutaj warto wspomnieć, że barwa światła również wpływa na dobór odpowiedniego oświetlenia.

Można powiedzieć, że pod wszystkimi wyżej wspomnianymi względami twórcy ulicznego oświetlenia ledowego wychodzą naprzeciw wymaganiom ludzi XXI wieku. To dobrze, że istnieje alternatywa do tak zwanych „sodówek”, czyli popularnych, wręcz tradycyjnych lamp sodowych, które można spotkać w miastach i miasteczkach.

1 Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*