Kiedy zainwestować w napęd do bramy garażowej?

brama garażowa napęd

Być może wydaje ci się, że brama garażowa z napędem to zbędny wynalazek, na który mogą pozwolić sobie tylko nieliczni. Zastanów się jednak, co by było, gdybyś jutro zdecydował się na montaż takiej bramy w swoim domu?

Poniższy przykład, choć trochę przerysowany, wprowadzi cię w klimat dzisiejszego artykułu. Później przejdziemy do bardziej technicznych kwestii takich jak cechy bram garażowych z napędem i wskazówki do wyboru napędu.

Brama garażowa z napędem robi różnicę

Wyobraź sobie poniższą sytuację.

Zima. Mróz i śnieżyca jak na Syberii. Wracasz do domu po pracy. W drodze zepsuło ci się ogrzewanie w samochodzie, więc jesteś przemarznięty do szpiku kości. Jedyne, o czym marzysz, to ciepła kąpiel, kubek gorącej herbaty i wieczór spędzony pod kołdrą przed telewizorem. Podjeżdżasz pod dom i… musisz wyjść na 20-stopniowy mróz, żeby otworzyć bramę. Bo sama się przecież nie otworzy. Siłujesz się z nią, aż wreszcie puszcza. Biegniesz do auta – znowu na mrozie. Wjeżdżasz do domu. Wychodzisz z samochodu, jeszcze raz wystawiasz się na ziąb i zamykasz bramę.

A teraz inny przykład.

Twój sąsiad jest dokładnie w takiej samej sytuacji, jak ty. Jedyne, co odróżnia jego przypadek od twojego to brama garażowa z napędem, którą niedawno zamontował. Efekt? Nie musi wychodzić z samochodu, bo brama otwiera się mu przed nosem. Spokojnie wjeżdża do domu, wysiada z samochodu i zamyka bramę jednym przyciskiem.

garage_door_sliding_upUżyteczne cechy bram garażowych z napędem

Napęd zsynchronizowany z bramą przydaje się nie tylko wtedy, kiedy chcesz uniknąć wystawiania się na złą pogodę. Dodatkowymi zaletami tego rozwiązania są:

  • sterowanie przy pomocy pilota,
  • możliwość zainstalowania systemu wykrywania przeszkody, który w razie potrzeby zmienia kierunek ruchu bramy,
  • delikatne i ciche zamykanie,
  • możliwość doświetlenia wjazdu do garażu przy pomocy wbudowanej lampki.

Kiedy warto zainwestować w napęd do bramy garażowej?

Najlepszym rozwiązaniem jest zakup bramy razem z napędem. Wtedy mamy pewność, że jest on dobrze dopasowany, a w sytuacji, gdy otwór na bramę jest bardzo szeroki, możemy uniknąć montażu dwóch mniejszych bram.

Napęd powinni zamontować przede wszystkim właściciele szerokich i ciężkich bram. Dzięki temu ich obsługa będzie łatwiejsza. Można to zrobić samodzielnie lub wynająć fachowca.

Jeśli instalujesz napęd do swojej starej bramy, musisz poświęcić trochę czasu, żeby dopasować jego parametry.

Wskazówki do zakupu napędu

Dobór parametrów

Podstawowymi parametrami, na które musisz zwrócić uwagę przy kupnie, są siła ciągnięcia i pchania oraz prędkość przesuwu. Przy napędach sterowanych drogą spojrzyj także na częstotliwość, na której działa sterowanie bramy.

Siła ciągnięcia i pchania jest mierzona w niutonach (N). To, jaką siłę powinien mieć twój napęd, zależy od wielkości i ciężaru bramy.

Prędkość przesuwu podaje się w centymetrach na sekundę. Im większa, tym szybciej porusza się brama. Zazwyczaj wynosi 12 cm/s, ale zdarzają się też większe. Przy standardowej prędkości otwarcie lub zamknięcie bramy trwa 15-30 s.

Częstotliwość napędu powinna wynosić 433,92 MHz. Pozwoli to uniknąć zakłóceń spowodowanych falami radiowymi, które mogłyby spowodować nawet samoczynne otwarcie bramy. Producenci coraz częściej rozwiązują ten problem, stosując system wysyłania jednokrotnych sygnałów z pilota.

Rodzaj bramy garażowej a montaż napędu

Bramy segmentowe górne:

  • można montować do nich wszystkie typy napędów,
  • do instalacji konieczne jest miejsce pod sufitem garażu,
  • jeśli brama jest szeroka na 2 samochody, powinna mieć większą siłę ciągnięcia i pchania, najlepiej przewyższającą 1000 N.

Bramy segmentowe boczne:

  • konieczne jest dokupienie ramienia, które umożliwi ciągnięcie,
  • należy zamontować napęd na ścianie bocznej lub nad naprożem,
  • napęd powinien mieć większą siłę ciągnięcia i pchania niż przy bramie segmentowej górnej.

Bramy uchylne na jeden samochód:

  • można montować wszystkie typy napędów,
  • dostępne są napędy specjalnie dostosowane do bram uchylnych.

Bramy uchylne na dwa samochody:

  • napęd powinien mieć większą siłę ciągnięcia i pchania niż przy bramie uchylnej na jeden samochód,
  • jest możliwość instalacji dwóch napędów, po jednym z każdej strony, jednak należy je idealnie zsynchronizować.

Bramy rozwieralne:

  • brama nie może być szersza niż 2,8 m,
  • konieczny jest montaż ramion otwierających skrzydła,
  • dopasowanie napędu do tego typu bramy jest najtrudniejsze,
  • w tym przypadku najlepiej jest skorzystać z pomocy fachowca.

Jeśli masz jakieś doświadczenia w montażu i użytkowaniu napędów do bram garażowych, podziel się nimi w komentarzu – być może przydadzą się innym użytkownikom.

Dzięki!

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*